ADHU 25: helikopterek a Mátrában
Szerző: honvedelem.hu | Fotó: honvedelem.hu |  2025. szeptember 8., hétfő 10:44Katonai helikopterek lepték el a Mátra legnehezebben megközelíthető leszállóhelyeit, míg a sástói kilátó 35 méteres csúcsáról civileket eresztettek le kötélen honvédek. Az Adaptive Hussars 2025 keretében zajló Air Wolf Hunting gyakorlaton kutató-mentő technikáit tökéletesíti az MH Kiss József 86. Helikopterdandár.
A Magyar Honvédség harmadszor rendezi meg a NATO-ban is egyedülállónak számító nemzetközi gyakorlatsorozatát, az Adaptive Hussars-t. A haderő felkészültségét, valamint a NATO keleti határainak megvédése iránti elkötelezettségét demonstráló gyakorlat az összes haderőnemet egyaránt érinti.
„A Gyöngyös-Pipishegyi repülőtér központtal zajló Air Wolf Hunting a megszokottnál is realisztikusabb gyakorlat. Kötött eljárások helyett olyan helyzetekbe kerül az állomány, ahol nincs előre meghatározva minden részlet. Részben az időjárás, a terepviszonyok és az események alakítják a forgatókönyvet” – fogalmazott Daróczi Endre alezredes, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár repülőműveleti főnöke.
A hajózó személyzetek, különösen a H145M típusú helikopter újonnan képzett pilótáinak a felkészítése és továbbképzése az elsődleges cél a szeptember 1-jén kezdődött gyakorlaton. „Nehéz leszállóhelyeket választottunk a Mátrában, ahol ezen a héten éjjel-nappal tökéletesíteni tudjuk a fel- és leszállási, valamint csörlési technikáinkat. A gyakorlat részeként különböző fiktív helyzetekben a kutató-mentő képességeinket is fejlesztjük” – tette hozzá az alezredes.
A Gyöngyös térségében tett kutató-mentő repülésekkel párhuzamosan a sástói kilátónál alpin-technikai készségeit fejlesztette a dandár. A fiktív szcenárió szerint orvost kellett feljuttatni a toronyban elakadt „sérülthöz”. Más imitált sérülteket feszített kötélpályán eresztettek le hordágyon, míg később az eresztőrendszeren keresztül gyakoroltak tömeges evakuálást.
Az Adaptive Hussars 25 kulcsfontosságú célkitűzése, hogy gördülékennyé tegye a katonai és civil szféra közötti együttműködést. Éppen ezért a sástói helyszínen a szolnoki helikopterdandár és az MH 47. Bázisrepülőtér Támogató Zászlóaljának kutató-mentő katonái az Országos Mentő Szolgálattal, a Légi Kutató Mentő Szolgálattal és a helyi katasztrófavédelmi szervekkel közösen hajtották végre feladataikat.
Az összetett gyakorlat egyes mozzanatai a dandár számára ismeretlen, civil helyszínekhez kötődtek, mert a helyismeret megszerzése elengedhetetlen katonai képesség. Daróczi alezredes szerint nem is volna valósághű a felkészítés, ha egész évben csak Szolnokon képeznék az állományt, köztük a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen frissen végzett pilótákat. Az „újoncok” egyébként nagyjából 40-50 óra repülést követően kapnak először kutató-mentő feladatokat.
„Amint telefonos riasztás érkezik, azonnal felszáll a gép és megkezdi a kárhelyszín felkutatását” – mondta Daróczi alezredes. Az egészségügyi szakállomány – az ejtőernyős ugrások és csörlési feladatai mellett – a felkutatott kárhelyszíneken látott el szimulált-preparált sebesülésekkel rendelkező sérülteket. Az egyik helyzetgyakorlat szerint olyan felderítőjárőrt kerestek, aki erdős-sziklás terepen, lezuhant drón keresése közben sérült meg.
„Feltételezhető zavarás miatt nincs GPS-jel, a pontos kárhelyszínt a H145M típusú helikopter kutató-mentő állománya keresi. Mivel a sérült nem bír talpra állni, az adott ponton kell őt megfelelő eszközök híján ellátni. Vákuumsínt helyeznek a végtagra, hordágyra teszik és helikopterrel elszállítják” – ismertette a helyzetet az MH Egészségügyi Központ állományában szolgáló Bődi Norbert százados, a szolnoki dandár Egészségügyi Központjának parancsnoka.
„Előzetesen közúti műveleti és adminisztratív szállítási feladatokat gyakoroltunk. A Harckiszolgáló Zászlóalj elsődleges feladata ugyanakkor – az őrzésvédelem mellett – a támogatás és kiszolgálás az Air Wolf Huntingon” – beszélt feladataikról Harencsár Máté alezredes, a Harckiszolgáló Zászlóalj parancsnoka. – „A logisztikusokkal együttműködve biztosítottuk többek között a vezetési pont kialakításához szükséges, új pneumatikus sátorrendszer felállítását.”
A szakszemélyzeteket egész héten mentorok, valamint oktatópilóták figyelik. Feladatvégzés közben sosem adnak instrukciót és tanácsot a katonáknak, viszont a repülési napok végén az állomány valamennyi tagjának tevékenységét elemzik. A dandár határozott célja, hogy az esetleges hibák kiszűrésével minden évben magasabb szintre emelje az állomány képességeit.














































